Partyyy hardyyy !!!

2 september 2014 - Curitiba, Brazilië

Tsja waar zal ik eens beginnen. Morgen woon ik alweer 6 weken in het wonderlijke Brazilië, dus leek het mij de hoogste tijd om jullie eens wat te vertellen over het uitgaansleven. Inmiddels heb ik al aardig wat verschillende barretjes/ feesten en clubs mogen ontdekken.

Entree
Ook hier in Brazilië hechten de uitsmijters veel meer waarde aan vrouwelijk schoon dan aan mannen. Dit houdt dus in ofwel het kut of kaart principe ofwel dat wij véél minder hoeven te betalen dan het andere geslacht. Een beetje raar is dat ditzelfde principe geldt voor concerten en festivals. Maar goed bij binnenkomst in een pub krijg je een persoonlijk kaartje waar het barpersoneel netjes turft wat jij hebt gedronken. In een club wordt eerst de hele heutemeteut geregistreerd voordat je jouw kaartje krijgt. Naam, leeftijd, ID-nummer en alles, waarschijnlijk zodat je als je jezelf misdraagt nooit meer binnen komt. In dat geval kunnen ze mij er alleen maar uitgooien door te enthousiast dansen :-D ! Aan het einde van de avond ga je netjes in de rij voor de kassa staan om er achter te komen wat de schade is.

Alcohol
De caipirinha, je kunt er niet omheen. Traditioneel wordt hij gemaakt met cachaça, limoen, kristalsuiker en ijs. Maar inmiddels heb ik al heel wat variaties op. Blijkbaar kun je limoen ook makkelijk vervangen door aardbeien, kiwi, passievruchten of gember. Er is vast nog meer mogelijk, maar dat zijn de variaties die ik op heb. Of je maakt in plaats van een caipirinha een caipirovska; hierbij wordt de cachaça vervangen door wodka, ook een heerlijke afwisseling kan ik je vertellen.

Verder smaakt het Braziliaanse biertje meer naar water dan iets anders dus nemen we voor de afwisseling in plaats van een Skoll of een Brahma gewoon een oude vertrouwde Amstel of Heineken.

Betaalbare wijn maken hebben ze in Brazilië ook nog niet geleerd. Ze zijn helaas niet te zuipen of veel te duur. Als je overstapt naar de ‘hé-die-ken-ik’ geïmporteerde wijnen betaal je ook grof geld. Dat heb ik tot nu toe dus twee keer gedaan om mijzelf te verwennen.

Muziek
Braziliaanse muziek  is ontzettend gezellig en vaak ook heel vrolijk. Om even wat genres op een rijtje te zetten; Samba, Salsa, Bossa nova en Sertanejo. Dat laatste is echt helemaal hip op dit moment. Maar daarnaast luisteren ze hier ook gewoon naar dezelfde pop/deep house/electro en noem maar op. Veel uitgaansgelegenheden hebben dan vaak op verschillende avonden, verschillende muziek.

Taxi
Lang leve de easy taxi app. Een briljante uitvinding al zeg ik het zelf. Als je een taxi wilt bestellen klik je op ‘request taxi’ en vervolgens zie je hoe lang hij erover doet, wie je taxi chauffeur is en kun je hem zelfs volgen op de kaart. De taxi’s hier zijn super goedkoop, wat erg handig is omdat het ’s avonds een stuk veiliger is om met meneer de taxi mee te gaan. Het is ook een goede manier om mijn gebrekkige Portugees eens in de praktijk te brengen.

Alle plekken, waar ik één of meerdere keren ben geweest, op een rijtje
·      Bar da Alamão: Een typisch Duitse bierschuur, waar vooral veel geouwehoerd wordt.

·      Bar da Produçao: Een gezellig barretje met buitenterras waar je de ene avond naar funky jazz (live!) kunt luisteren en een volgende avond naar oldschool hip-hop.

·      Emporio São Francisco: Een erg ‘gevaarlijke’ bar. Op sommige dagen in de week hebben ze hier happy hour. Dit houd in 15 reais (=5 euro) betalen en 3 uur lang gratis caipirinhas drinken, je kunt wel raden hoe we daar vandaan naar huis gaan. Oja en live muziek!

·      Slaints: Een Irish pub zoals je die overal ter wereld ziet. Een bruin café met een live band die rock/meezing muziek maakt, heerlijk.

·      The James: Een nachtclub met heel veel pop muziek waarbij je compleet uit je dak kunt gaan en blijkbaar the hotspot voor Braziliaanse homo’s.

·      Vila Mix Festival: Een supergaaf groots festival met alleen maar Braziliaanse muziek. Benieuwd naar wat ik daar allemaal heb gehoord? Zoek maar eens op youtube naar onder andere Gusttavo Lima of Jorge e Mateu.

·      Erasmusparty: Zo heette het feest, geen flauw idee wat de naam van de bar was. Maar een geniale plek! Aan de ene kant een bar met fantastisch Braziliaanse live muziek (check de video!) en aan de andere kant als je door een aantal dikke deuren gaat een nachtclub.

·      Havana: Hmm, ja daar komen we iets te vaak. Dit is de hangout na school. Een toko waar vooral veel bier en bij koud weer quintão (gluhwein) wordt gedronken aan de overkant van school. Geen muziek maar lekker kletsen en drankspelletjes doen.

·      Love Story Karaokê: Zoals de naam al laat raden, een karaoke bar. Ik denk dat ik hierbij maar geen verdere uitleg ga geven.

·      Poolbiljart: Dan zijn er nog twee plekken waar we regelmatig naar toe gaan om een potje te poolen, lekker relaxed een potje spelen.

·      … : Misschien ben ik nog wel een plek vergeten, maar die wordt dan later nog wel toegevoegd.

Liefde
Hier moet ik toch even iets over uitleggen, en néé ik heb nog geen Braziliaanse hunk aan de haak geslagen. De Brazilianen hier zijn erg zelfverzekerd en proberen je als ze al aardig wat op hebben gewoon op je bek te pakken nog voordat ze je naam weten. Dan hebben ze aan een nuchtere Hollander toch de verkeerde whahaha! En dan nog een klein dingetje wat echt verschrikkelijk is. Ze vreten hier elkaar letterlijk op als ze in een bar of club staan te zoenen. Geen liefkozend kusje hier of daar, nee, het zijn net kannibalen die zoveel mogelijk vlees in één keer in hun mond proberen te steken. Een erg grappig schouwspel waar ik voorlopig nog niet in gevonden wil worden.

After midnight snack
En dan is het weer zover. Het is niet meer zo donker als het hoort te zijn, de vogeltjes beginnen te fluiten en na die caipi’s (afkorting voor caipirinhas) begint je maag toch weer te rammelen. Gelukkig is daar de fantastische uitvinding --> de hotdog! Overdag zijn er enkele, maar naar mate de avond invalt kun je op elke hoek van de straat wel een pop-up hotdog stand vinden. Ze zijn zowel verschrikkelijk (met kaas uit een spuitzak) als geweldig tegelijk (vooral als je een sappie op hebt). Je moet het maar vergelijken met onze midnight kebab, hier hebben ze hotdogs (voor maximaal €2,-!). Weer voldaan maak ik weer gebruik van mijn easy taxi app om vervolgens heerlijk naar dromenland te gaan. Morgen weer een nieuwe dag.

Liefs, Emmy

1. Birgul:
    2 september 2014
    Haai schatje net je fantastische blog weer gelezen en alle foto's uitgebreid bekeken en enorm gelachen! Doet me goed dat je het zo enorm naar je zin hebt!! Die big smile van je en die sexy poses uhuh :D dikke virtual knuffel en kus!!!!
  2. Pita:
    2 september 2014
    Één groot feest met al die gezellige foto's. Op naar je volgende avontuur. Kus Mama
  3. Jan de koen:
    2 september 2014
    Emmy wat heb je weer een leuk verhaal geschreven en de foto's daarbij. Grotjes Jan.
  4. Saskia:
    3 september 2014
    PARTY HARDY chica geweldig hier weer een mooie nazomer deze week en jij doet goed vertoeven daar zeg dikke kuz xxxxx
  5. Oma:
    3 september 2014
    WHOW!!! Wat een belevenissen ondervind je. Het is genieten om te zien wat je allemaal beleefd daar in Brazil. Foto waar je alleen op staat echt super. Echt jij. Heerlijk om je verhaal te lezen. Inmiddels ook geluisterd naar Gusttavo Lima en Jorge e Mateu ook in oma's straatje. Veel genieten en plezier. Dikke knuffel oma XXX