Snorretes

30 oktober 2014 - Morretes, Brazilië

Tsjoeke-Tsjoeke-Tuut-Tuut
Vanuit Curitiba is het heel makkelijk om een dagtochtje te doen naar Morretes met de trein. Treintje beter gezegd. Je weet wel zo een rammelwagon die 3 kilometer per uur gaat, waardoor de rit naar Morretes een kleine 3,5 – 4 uur duurt. Daarvoor krijg je wel wat. Een Portugees sprekende gids uiteraard, die sommige dingen wel vijftig keer herhaalde en dan ben je blij dat je het niet verstaat hoor. En een overweldigend uitzicht! Van dichtbij zie je de prachtige begroeiing, de kronkelende beekjes en ruines van oude huizen. Wanneer je weer wat verder komt heb je tunnels en uitzichten WoW! Glooiende bergen en diepe afgronden zo voor je neus. Mooi fotomateriaal levert het zeker op. Waarom Snorretes denkt u misschien nu? Nu, ik denk dat weinig mensen de hele treinreis overleven zonder eventjes in te dutten. De oude mevrouw aan de andere kant van het pad heeft misschien in totaal 10 minuten wel gezien. Papa zijn oogjes vielen na een klein uurtje al dicht. En eerlijk is eerlijk ik denk dat ik het laatste half uurtje heb gemist. Ik denk dat bijna iedereen wel eventjes zijn oogleden heeft laten zakken.

Morretes
Eenmaal aangekomen even rond gelopen (kerk, check, brug, check, winkels, check) en aan tafel voor het gerecht uit Morettes, barreado. Ik heb echt mijn uiterste best gedaan om de lunch voor twee personen te bestellen in plaats van voor drie maar dat mocht niet van de ober waardoor we eindigden met een tafel vol met eten waar een heel weeshuis hun buikje van vol had kunnen hebben. Barreado is een stoofpot die wel 12 uur op staat en waar na afloop rauwe meel van cassave aan toe word gevoegd zodat het lekker stevig vult. Bij ons op tafel stond dan ook: 3 borden barreado, een extra stoofpotje met vlees, een extra pot met meel, een bouillabaise, aardappelsalade, salade met mossels, gewone salade, gefrituurde inktvisringen, gefrituurde witte vis, gefrituurde garnalen, aardappelkroketjes, 3 bananen, 3 sinaasappels en rijst voor een hele week. Verschrikkelijk lekker maar zooooo veeeeeel! Na afloop zijn we rollend naar de bus gegaan om terug te gaan naar Curitiba.

Tot zover het avontuur met padre en madre. Dankjewel dat jullie mij hebben opgezocht. Het was een ontzettend bijzondere reis die ik niet zonder jullie had willen maken.

Liefs, Emmy

1. Oma:
    11 december 2014
    Hello Beauty, Dat jullie genoten hebben dat laat zich wel raden, als je de foto's ziet dan kan het ook niet anders.
    Ik had ook nog wel mee kunnen eten als ik het zo lees. Maar helaas een tikkeltje te ver voor mijn "knippie". Gelukkig kan ik nu ook met jou mee genieten.
    Fijne vakantie verder. Dikke knuffel.
    oma.
  2. Pita:
    11 december 2014
    Toch leuk dat we zo'n avontuurlijk kind hebben anders waren we nooit in Brazilië terechtgekomen. Jammer dat ons avontuur hier stopt. We wachten nu weer vol spanning op de avonturen die je met Yannick gaat beleven. Liefs Mama
  3. Birgul:
    11 december 2014
    Hahaha ik zie jullie al zitten in dat treintje (ziet nu Blijdorp treintje voor zich) super vet dat je ouders dit met je gedaan hebben! Ben wel een klein beetje jaloers op t weer daar hoor als ik zo je foto's bekijk (op de achtergrond regent en hagelt het tegen het raam en het is ijskoud hier) nog heel veel plezier met je doorreis daar ik heb net al een voorproefje op whatsapp gehad :p dikke kus en knuffel
  4. Jan de koen:
    12 december 2014
    Weer een hartstikke leuk en leerzaam verhaal.
    nog vele fijne dagen en een fijne kerst toegewenst.
    Knuffel van mij.